Alt du skal vide om collagen

Hvad er collagen?  

Collagen er et protein, som kroppen selv producerer. Faktisk er det den type protein, som kroppen indeholder mest af. Det findes i bindevæv, knoglevæv og brusk og er dermed overalt i kroppen -fx i ledbånd, muskler, sener, organer, knogler, negle, hud og hår. Det er klart collagens positive virkning i hud, negle og hår der har gjort proteinet populært i dag, da det styrker disse dele og holder dem ungdommelige. Med alderen falder kroppens egenproduktion af collagen nemlig. Proteinet kan (derfor med stor begejstring fra min side) købes som kosttilskud i form af pulver. 

Hvad gør collagen i min krop?

Collagen er nærmest den vigtigste byggesten i huden. Det findes i dermis (også kendt som læder-huden), hvor det giver din hud styrke og spændstighed. Når hudens indhold af collagen falder, i takt med at at man ældes, bliver huden mere slap, hvilket fører til linjer og rynker.

Lige så vigtigt er collagen for dit knoglevæv og brusk. Proteinet sørger for styrke, struktur og en vis bevægelighed i knoglerne og sørger også for at holde 
brusk ved lige. Collagen har også en afgørende rolle i den proces, der sker i kroppen, når et sår skal hele.  

Virker collagen som kosttilskud?

 

Jeg tænker ikke det er uden grund at collagen er blevet så populært de seneste år. Mange oplever en gavnlig effekt ved at spise collagen som kosttilskud dagligt. Særligt fornemmer jeg, at folk føler det balancere huden og har en anti-age effekt på huden også. Der er dog endnu ikke mange studier endnu lavet på collagen, udover at kosttilskuddene med sikkerhed optages i kroppen. Men selvom studierne ikke er så langt endnu, så synes jeg klart at folks gode erfaringer (inklusiv. mine egne) har en afgørende faktor i, at jeg tror på det virker. 

 

Hvordan tager jeg collagen? 

Der er flere måder man kan tage collagen på. I form af piller, kapsler eller som pulver, der fås både med og uden smag. Pulveret kan du blande i både varme drikke, som kaffe og te eller i kolde drikke som vand eller smoothie. Gå efter et produkt, der anvender hydrolyserede collagenpeptider, som er den form, som kroppen lettest kan optage. Nogle gange vil tilskuddet også være tilsat C-vitamin, der menes at kunne booste kroppens egen collagenproduktion.Er du vegetar eller veganer, så vær opmærk- som på, at collagentilskud typisk er et animalsk pro-dukt fremstillet af enten fisk eller kød og ben.  

Kan jeg spise mig til mere collagen via maden?

Du kan sagtens få collagen gennem kosten. Dog er alt forskning lavet med collagens positive virkning på kroppen fortaget på kosttilskud. Derfor er der ikke rigtig nogen dokumenteret effekt for, hvorvidt det kan styrke huden gennem collagenrige fødevarer, og ej heller hvor store mængder du skal spise for at få en gavnlig effekt. Collagen findes i alle pattedyr og fisk, men det findes især i ben, skind og knogler - altså dele vi normalt ikke spiser af dyret. Derudover kan du også få vegansk collagen gennem røde frugter såsom hindbær, jordbær, peberfrugt, samt grøntsager som spinat, broccoli og kål

 

Kan jeg styrke kroppens egen collagenproduktion?

Der er visse metoder du kan bruge, for at kunne øge collagenproduktionen, bl.a kan du... 

  • Spis en masse C-vitamin: Kroppen har brug for C-vitamin for at danne og optage collagen, så ved at tanke godt op med vitaminet, kan du booste produktionen. C-vitamin finder du især i frugt og grønt, som rød peberfrugt, rosenkål, grønkål og broccoli.
  • Pas på solen: UV-stråler nedbryder hudens collagen, så husk altid solfaktor.
  • Undgå rygning: Nikotin hæmmer kroppens produktion af collagen.
  • Få en god nattesøvn. Det menes at have betydning for din collagenproduktion.

 

Collagenrige madvarer:

  • Røde frugter som hindbær, jordbær og peberfrugt.
  • Grøntsager som spinat, broccoli og kål.
  • Kyllinglår, vinger og skind
  • Fiskeskind

 

Find collagen kosttilskud fra Amazing Space HER

 

Kærligste Anne-Mette 

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort