Lad mentalt op med små hverdagsvaner

Nogle gange har vi behov for et ekstra boost inspiration til at vende humøret til et mere positivt, og få en større følelse af velvære i dagligdagen. Har du hverken tid eller mulighed for at tage på spaophold eller andet der kan lade dig op, kan du måske prøve en eller flere af disse hverdagsvaner der med sikkerhed kan gøre noget positivt for din mentale sundhed. 

 

Digital detox
De fleste af os bruger ekstremt meget tid på telefonen. Det er der egentlig ikke noget at sige til, for det hele er jo samlet her! Nyheder, vejret, indkøbssedler - you name it... Men at holde en pause fra skærmen, og få strukket nakken i dens naturlige position, bare lige et par timer kan gøre underværker for dit humør og nervesystem. Vi stresses nemlig hele tiden en lille smule - måske endda ubevidst, når vi hele tiden skal holde øje med om der er sket noget nyt på vores telefon. Hvornår har du eksempelvis set en film uden lige at tjekke telefonen 1 - eller måske 10 gange? Hvis det ikke er sket i den seneste tid, er det et godt eksempel på at dit nervesystem er lidt for meget på dupperne, og din hjerne har brug for en velfortjent pause. Det kan være svært at undlade telefonen i starten.. Men sæt et par timer af, hvor du ligger den væk på flytilstand. Du har nu to timer, hvor du kan mærke dig selv, trække vejret en ekstra dyb gang og finde den ro som vi alle har behov for.

 

Fordøjelse
Vores mave, tarme og fordøjelse er noget mange har store udfordringer med. Og ikke så underligt endda, da vores fordøjelse påvirkes utroligt meget af vores generelle velbefindende, immunforsvar, huden og psyken. Derfor kan man ofte se kroppens ubalancer i vores fordøjelsessystem - det kan være i form af både hård eller løs mave. Derfor er det enormt vigtigt at gøre en ekstra indsats for at holde maven og fordøjelsen igang og i balance. En metode kan være at drikke et glas koldt men kogt vand med en halv citron i. Starter du dagen på denne måde, vil dine tarme have bedre mulighed for at komme godt igennem dagen.

.. Når det er sagt, skal vi selvfølgelig også huske på, at hvis årsagen til dine fordøjelsesproblemer referere til eksempelvis psykiske ubalancer, såsom stress, er det vigtigt at pleje dit mentale helbred. Derfor skal du se fordøjelsen som en lille sladderhank, der prøver at fortælle når der er noget du har behov for at ændre i din livsstil. 

 

Hobby
Invester din tid i at dyrke en hobby. Det kunne være strikke, bage, måske vores online kurser og behandlinger. Hobbyer udfordre din hjerne på ny kreativ vis og tvinger den til at holde fokus for en stund. Du får en pause fra hverdagens trummerum og bekymringer, og får i stedet mulighed for at udforske nye sider af dig selv og udvide din horisont. I følge studier fra New Zealand der blev lavet i 2016 og udgivet i magasinet Science daily giver hobbys dig en øget følelse af velvære. Et andet resultat, lavet af Dr. Tamlin Conner fra University of Ortago, viser 658 studerende der har opnået større velvære og glæde dagene efter at have dyrket en ny, kreativ hobby. Og dagen efter havde større lyst til at udfolde dig endnu mere kreativt. Eksperimentet med de studerende stod på i 13 dage og de skulle i hver dag føre dagbog over deres følelser, i forbindelse med at dyrke en ny kreativ hobby. Dermed kunne Dr. Tamlin Conner konkludere, at kreativitet og glæde unægteligt fremmer hinanden. 

 

Koffein-kick
Kaffe er egentlig godt for os. Vi kan sagtens drikke en kop om dagen, hvor det har en sundhedsfremmende virkning for vores helbred. Men hvis man drikker +4 kopper dagligt, kan vores krop ikke længere håndtere det, og det kan bl.a. gå ud over vores søvn, give irriteret mave og en generel ubehagelig følelse i kroppen. Oplever du nogle af disse bivirkninger, kan du med fordel indskrænke dit kaffeforbrug. Prøv i stedet koffeinfri urtete med masser af smag.
Du kan drikke Mamas tea for at styrke den kvindelige kropsbalance. Teen er desuden særlig god ved graviditet og amning.
Pureness eller Timeless kan du drikke, når du ønsker at give huden et ekstra boost indefra.
Er det søvnen, du gerne vil arbejde på, skal du prøve urteteen Mindfullness der indeholder kamille.

 

Ansigtsmassage
En daglig ansigtsmassage kan afspænde dine kæbemuskler, der ofte bliver spændte under en stresset hverdag. Det er rigtig godt givet ud, da det kan mindske spændingshovedpiner, og generelt få din krop til at falde mere til ro. Du kan massere dit ansigt med fingrene eller bruge en gua-sha som jeg selv er stor fan af, da du bedre kan massere dybt og derved afspænde mere optimalt. 

 

Skønne dufte
Dufte er ofte overset i vores dagligdag, men har stor betydning for vores velbefindende og vores nervesystem. Du kan bruge dufte til at blive opkvikket, beroliget og endda mere koncentreret! Ret sejt, ikke.. Det er en god måde at hjælpe hjernen på vej til det mindset man gerne vil have i øjeblikket. Det er gammel kendt, at dufte har en indvirkning på vores mentalitet og blev brugt i gamle dage i Grækenland og Egypten, hvor man allerede dengang brugte æteriske olier af urter og blomster til velvære og medicinske formål. 
Søger du en lille wellness-pause, kan du aktivt bruge dufte i form af duftlys eller små diffuseres i dit hjem. På den måde hjælper du sanserne på vej, hver gang du bevæger dig ind i et nyt rum. 

Du kan eksempelvis  bruge Rose, til at afstresse dit mindset. Den er rigtig god i soveværelset. Eller Hvid Te på kontoret, da det indskærper dit fokus. 

 

Ud i det fri - (Min absolut favorit)
Har du ligesom mange andre, brugt hele dagen indendørs - Måske med hovedet ned i en computer? og føles dit hoved og øjne tunge og trætte? Så er det nok på tide at komme et smut udenfor i vores smukke danske natur, og få ladet hovedet og kroppen op med en god omgang frisk luft. Når du giver øjnene mulighed for at se både korte og lange afstande, som er muligt i naturen, bliver hjernen stimuleret på en helt ny måde. Dine øjne vil føles mindre tunge og trætte, og hovedet mere klart og dit overskud vil føles større. Det er altafgørende at få sollys i løbet af dagen, så sørg gerne for at gå en tur når det er lyst. Så får vi nemlig en masse skønne D vitaminer som er uundværligt for kroppen, og hjælper dig til en bedre nattesøvn. 

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort