Ny energi til den trætte hårdtarbejdende mor

Som mor på barsel, får man meget sjældent den mængde søvn man egentlig burde. Samtidig kan hverdagen godt blive lidt inputforladt fordi man går hjemme hele dagen med sin fine lille baby. Derfor kan man godt trænge til lidt inspiration til hvad man kan lave, for at blive friskere og gladere - og dermed også en bedre udgave af sig selv! Her er et par sjove og gode ideer til dig. Værsgo 

 

Husk det sociale med andre 'voksne'
Det er ikke altid lige let at blive forældre. Man har pludselig en ny uudforsket rolle for et lille menneske man vil gøre alt det bedste for. Og det tager alt ens tid. Det er helt normalt at man kan komme til at savne sin gamle hverdag, hvor bare det at komme ud af døren var lige til. Sørg derfor at snakke med din kæreste, venner og familie, om dine følelser og hvad du går og tænker på i det daglige. For man kan virkelig tænke mange tanker sådan en hel dag hvor man går rundt med sig selv. 

Tag jerntilskud
Er du træt og mangler energi, kan det sagtens skyldes jernmangel. Jern fås gennem kosten, men kan også tages som tilskud, for at få et ekstra boost. Sørg for at spise dit jerntilskud med c vitamin - f.eks. gennem appelsinjuice. Det fremmer optagelsen af begge vitaminer/mineraler. 

Spis sund mad med vitaminer

Jeg taler virkelig af erfaring, når jeg siger at det er svært at få lavet mad og spise sundt som mor. Med en baby der (for mit vedkommende) sover ca 11-12 timer i døgnet, og de resterende timer kræver fuld opmærksomhed, bliver madlavningen altså ikke til det store. Men sørg alligevel for at prioritere sundt økologisk mad. Det giver virkelig god energi, når søvnmanglen bliver alt for stor. Selv bruger jeg økologiske måltidskasser, og særligt laver jeg mange smoothies på skyr, grøntsager og frugt. Smoothies kan nemlig holde 24 timer i køleskabet og kan indtages med 1 hånd - virkelig guld værd når man har en baby på armen konstant!

Dyrk motion
Det er dokumenteret, at det virker! Motion giver energi. Hvis du er på barsel, kan du trille en god tur med barnevognen, eller du kan lave gymnastik- eller yogaøvelser på gulvet med din baby.

Mærk efter
Hvad har du mest af alt lyst til? Mange bliver mor med stort M den første tid efter fødsel, og det er helt ok. Men når du får lyst og overskud til at fokusere på dig selv, skal du virkelig lytte til det også!

Tag en lur
Søvn påvirker vores humør og overskud utrolig meget. Derfor er det altid godt at sove, når muligheden er der. Sov gerne på forskud, eller lig blot og slap af med lukket øjne på sofaen, når baby sover. Tror mig, det gavner når du kl. 3 om natten står med en urolig baby på armen.

Tag en tur til frisøren
Måske plejer du at få farvet hår? og er blevet lidt mørk i toppen. Tag en tur forbi frisøren og få frisket lokkerne op. Du vil virkelig glæde dig over den friskhed det giver ansigtet. Og så er det altså bare heller ikke noget som en god hovedbundsmassage af frisøren!

LÆS OGSÅ: Hvad virker mod rynker? - Mine bedste råd!

Køb nye hudplejeprodukter
Og giv dig selv en sand wellnessoplevelse på badeværelset. Huden forandre sig meget, når man har været gravid og bagefter skal til at amme. Hormonerne køre rundt i kroppen på fulde drøn, og det er noget der kan give negative hudforandringer. Sørg derfor at have den optimale hudpleje til netop din hud, så du får den udstråling og følelse af velvære du fortjener.
Husk at vi altid gerne vil rådgive dig om hvilke produkter der passe bedst til dig!

Spa med veninderne
Selvom det er super hyggeligt med babysvømning, er der altså ikke noget ligeså afslappende og energiopladende som at tage en tur i spa med veninderne. Her kan I få lettet både hjertet og muskelspændingerne, ved at hygge jer i boblebadet og tage en tur i sauna. Virkelig en af mine egne små favoritoplevelser der kan passes ind i hverdagen.

 

Kærligste,
Anne-Mette

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort